Het proces van productontwikkeling

H

Een nieuw product op de markt zetten is een waar proces en kan zorgen voor een boel kopzorgen. Het hele idee van een goed en solide proces is een gestructureerde werkwijze en een geoptimaliseerde manier van werken. Om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen dien je gebruik te maken van een bedachtzaam plan. Via deze blog zal ik proberen dit proces te verduidelijken, zodat jij zelf dit proces kunt inrichten en een goed product op de markt kunt zetten in een behapbaar en goed ingeraamd schema.

Begin met het concept

Geen product zou op de markt gelanceerd kunnen worden zonder een goed en duidelijk proces in te richten. Je kunt logischerwijs niet zomaar even een product op de markt zetten zonder dat je exact weet wat je doet. Een goed en duidelijk ingericht proces is hiervoor de sleutel. Daarom is het zaak dat je begint met het concept. Deze fase van het proces noemen wij concept design en is van groot belang bij het lanceren van een nieuw product.

Dan kom je bij het prototype

Wanneer je tevreden bent over je blauwdruk, of ook wel het concept, is het tijd om te werken aan het prototype. Door middel van een prototype kun je dingen testen en kun je testen of bepaalde zaken wel of niet werken. Een goed prototype is een perfecte vertolking van het uiteindelijk te fabriceren product. Dit houdt in dat het prototype qua productiebudget niet onder doet voor het uiteindelijke product. Deze fase noem je ook wel productontwikkeling.

Fabricage

Wanneer je tevreden bent met de werking van je prototype moet je gaan werken aan de fabricage. Doordat je in de voorgaande stappen goed hebt nagedacht over de mogelijkheden moet dit een eitje zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je goede kwaliteitsbeheersing inzet om maximaal rendement mogelijk te maken.