Retail: het belang van een goede planning voor het winkelpersoneel

R

Voor bedrijven in de retail is het hebben van een duidelijke en slimme planning van belang om succesvol te zijn. Helaas hebben niet alle bedrijven inzicht in het effect wat deze planning op de bedrijfsresultaten heeft. De oorzaak hiervoor is het gebrek aan de juiste tools om achter deze informatie te komen. Ze hebben eenvoudigweg niet de juiste stuurinformatie om een gedetailleerde planning te maken. Vandaar dat ze zich niet realiseren welke variabelen er in het spel zijn bij een goede planning.

Service

Bij het opstellen van een personeelsplanning is het belangrijk om genoeg personeel in je zaak te hebben voor het aantal bezoekers dat geholpen moet worden. Eén van de factoren bij het aankoopproces is de service die verleend wordt. Mede door deze factor, ook al heeft het een kleine invloed, besluit de bezoeker een product bij je te kopen. Vandaar dat er genoeg personeel aanwezig moet zijn op elk moment. Als dat niet het geval is, dan is dat extra pijnlijk wanneer je als bedrijf veel moeite hebt gestoken in marketingactiviteiten die ervoor gezorgd hebben dat mensen je winkel bezoeken. Dit geeft aan wat het belang is van een planning die goed op orde is.

Forecast maken

Het is handig  om op basis van een forecast tot een planning te komen. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat je kijkt naar de cijfers van dezelfde week in de jaren daarvoor . Op deze manier is het mogelijk om in te schatten hoeveel omzet er behaald kan worden en hoeveel personeel daarvoor nodig is. Om dit te versterken is het nodig om informatie van je medewerkers te hebben waarbij duidelijk is wanneer zij inzetbaar zijn.  Wanneer je openstaande diensten hebt, loop je de kans om omzet mis te lopen. Dit vanwege het feit dat er te weinig personeel op de werkvloer aanwezig is.

Naast het effect op je verkopen, heeft het hebben van een goed georganiseerde planning ook invloed op het personeel wat je aanneemt. Met behulp van de juiste tools krijg je inzicht in de momenten wanneer het druk en wanneer het juist rustig is in je winkel. Op basis hiervan plan je je personeel in. Alleen met deze informatie kun jij het aanneembeleid binnen jouw organisatie verbeteren. Zo weet je wat voor contracten je je medewerkers kunt bieden waardoor de personeelskosten zo laag mogelijk blijven. Om het rendement uit je budget voor personeelskosten zo hoog mogelijk te houden is het nodig om een optimale afstemming te hebben.

Tenslotte is het een belangrijke taak voor roostermakers om voor de juiste communicatie te zorgen. Wat hierin essentieel is, is de communicatie van deze makers met de medewerkers die hierdoor een gewijzigd rooster hebben. Stel dat er twee keer een aanpassing gedaan wordt in het gehele rooster van het personeel en jij bekijkt de meldingen die je hiervoor hebt ontvangen, maar het blijkt dat jouw eigen rooster beide keren niet is veranderd. De kans dat jij bij de derde melding zorgvuldig kijkt is nu heel klein. Zorg er daarom voor dat werknemers alleen op de hoogte gesteld worden, wanneer er een verandering is in hun persoonlijke planning.