Haal het maximale uit een nieuw product

H

Hoeveel procent van de nieuwe producten die op de markt worden gebracht falen denk je? Aangezien de schappen nog steeds niet uitpuilen, denk ik dat dit er heel erg veel zijn. Hier ligt natuurlijk ook de grote angst bij iedereen die een idee heeft voor een nieuw product. We maken ons druk over ROI, Winst en omzet. Dit terwijl er eigenlijk helemaal niet wordt gekeken naar de risk of enactment. Dit is natuurlijk een beetje een marketing/sales term en nog niet bekend bij iedereen. Het probleem is er echter wel degelijk. Wanneer we kijken naar bedrijven als de Blokker, die 10 jaar geleden aangaf dat het internet nooit groot zou worden, of Kodak, die de digitale camera vervloekte. Stuk voor stuk bedrijven die of aan de rand van de afgrond staan of niet meer bestaan. Gewoon door het simpele feit dat ze het vertikte om te innoveren. Zij vertikte het om aan productontwikkeling en productinnovatie te doen. Begrijp me niet verkeerd, productontwikkeling is best eng, maar wel noodzakelijk wanneer je mee wilt in deze constant veranderende wereld.

Van Madman naar Mathman

In deze tijden zijn het niet meer de gladde salespraatjes en de reclamebureau’s die de toon zetten. Het zijn mensen die stappen durven te nemen. De grootste bedrijven worden tegenwoordig gerund door Nerds, die wel in durfde te zetten op productontwikkeling. Het grootste mediabedrijf ter wereld maakt zelf geen media, Facebook dus en de grootste e-commerce partij heeft geen voorraad: Alibaba. In deze tijd gaat het niet om wie het hardst kan schreeuwen dat zij het beste product hebben. Het gaat erom dat mensen behoefte hebben aan je product. Dat is exact wat productontwikkeling is. Een toegevoegde waarde bieden aan je klanten. Door te innoveren blijven je advertentiekosten minimaal, simpelweg omdat het gewoon niet nodig is.

Succes!

Ik hoop dat ik je een beetje overtuigd heb met deze blog en hoop dat jij ook vol inzet op productontwikkeling en innovatie.